Don't Forget to click follow and like button. Happy Blogging. .

Saturday, July 20, 2013

Puasa Bulan Ramadhan 2013


Puasa Bulan Ramadhan 2013 | Seperti yang kita ketahui, setiap tahun umat Islam di seluruh dunia pastinya tidak sabar menanti bulan Ramadhan iaitu bulan penuh keberkatan bagi menunaikan ibadah puasa. Tapi hakikatnya bukan tak sabar nak berpuasa, tak sabar nak menyambut hari raya Aidil Fitri kann?? Hehehe. Ni nak cerita sikit ni sebagai peringatan buat diri Dr Fuh sendiri dan sahabat-sahabat yang dikasihi.
Tahukah anda pada zaman para nabi dahulu, mereka akan besedih tiap kali ingin berakhirnya bulan Ramadhan al-Mubarak? Maka tidak hairanlah pada malam terakhir Ramadhan di zaman Nabi Muhammad SAW, masjid Nabawi penuh sesak dengan orang-orang beriktikaf dan ramai yang menangis teresak-esak ketika beriktikaf tersebut kerana Ramadhan ingin meninggalkan mereka.


puasa ramadhan 2013 Puasa Bulan Ramadhan 2013


sekadar hiasan
Bukan kata manusia sahaja yang menagisi pemergian bulan Ramadhan ni, semua makhluk ciptaan Allah menangisinya.
Dari Jabir RA, Rasulullah SAW bersabda, “Di malam terakhir Ramadhan, menangislah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan para malaikat, karena akan berlalunya Ramadhan, dan juga keistimewaannya. Ini merupakan musibah bagi umatku.”
Zaman sekarang ni ada ke? Mungkin la ada, tapi tak ramai lah kan. Yang ramainya gembira tak ingat dunia, siap ada kedai-kedai atau supermarket besar buat SALE lagi pada 10 malam terakhir puasa sedangkan 10 malam terakhir itulah sepatutnya umat Islam mengejar malam Lailatul Qadr. Tak percaya tunggu la 10 malam terakhir, tengok iklan kat TV, tengok iklan kat surat khabar.
Amboi dah 3 pernggan dah membebel kan. Hehehe bukan membebel, sekadar peringatan buat diri sendiri untuk renungan. Mana lah tahu Ramadhan ni adalah puasa terakhir Dr Fuh kan. Ajal maut ditangan Allah, tak siapa yang tahu. Ok, korang dah tau apa itu Ibadah Puasa? mesti la dah kan. Tapi Dr Fuh nak share jugak.
Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai “menahan diri“. Dari segi istilah syarak puasa bermaksud “menahan diri daripada makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula daripada terbit fajar shadiq sehingga terbenam matahari“.
Puasa Ramadhan ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari pada bulan Ramadhan. Hukum puasa Ramadhan adalah wajib bagi umat Islam. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur dalam diri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya. Dipetik dari - Wiki/Ibadat_puasa
Haa, dah tau tu lepas ni kena lah ikut apa yang patut ye. Actually banyak kelebihan bulan Ramadhan ni. Nantilah Dr Fuh ceritakan dalam satu entri lain. Bukan cerita dari Dr Fuh pon, sekadar berkongsi dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Selain tu kita boleh lakukan banyak amalan sunat bulan Ramadhan yang amat dituntut oleh Allah SWT dan itu juga Dr Fuh akan kongsi dalam satu entri khas.

Lafaz Dan Niat Puasa Ramadhan

Lafaz Niat Puasa Ramadhan Yang Lengkap Untuk Sehari:

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari bagi menunaikan puasa Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
Lafaz Niat Puasa Ramadhan Yang Lengkap Untuk Sebulan:

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Waktu berniat Puasa Ramadhan

Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.


puasa ramadhan+fuh.my  Puasa Bulan Ramadhan 2013


Setakat itu dululah perkongsian ini mengenai Puasa Bulan ramadhan 2013 untuk kali ini.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments :

Perhatian! Jangan lupa follow this blog ye. wechat : iamazmie . enjoy blogging.

Twitter Bird Gadget